Skip navigation

Het advies dat RRKC heeft uitgebracht is inderdaad niet mals voor de Rotterdamse popcultuur. Alle podia, behalve Ro-Town natuurlijk, moeten zwaar bezuinigen. Ik vind het ronduit bizar dat een initiatief als Heidegger, dat met een zesde van het budget dat Watt kreeg een zaal waar de helft van de bezoekers van Watt in past had kunnen neerzetten, wordt afgeserveerd. Heidegger was op zich een mooi plan. Met een beetje hulp van organisaties al de Popunie en de SBAW had het daar zakelijk ook een stuk beter kunnen gaan. Maar de gemeente kan en wil zich tegenwoordig alleen op de risico’s focussen. Ze zijn gewoon doodsbang voor een nieuw debacle en gooien uit voorzorg maar de handdoek in de ring.

Ik vind het ook bizar dat nieuwe, goedlopende, initiatieven als Bird gewoon genegeerd worden. Het is ook ronduit belachelijk dat de stekker uit een zaal als Grounds, waar al zoveel in geïnvesteerd is, wordt getrokken.

Er zijn twee stromingen in ambtelijk Rotterdam wat betreft het cultuurbeleid. Eerst was er een periode waarin de regenteske stroming, die vooral door de PvdA werd aangehangen, opgang vond. Subsidies kwamen alleen terecht bij organisaties die ‘betrouwbaar’ overkwamen. Betrouwbaar ben je overigens niet automatisch als je een doortimmerd businessplan weet te overleggen. Nee, in deze periode was het vooral belangrijk dat ze je op het stadhuis al kenden en je een mooie staat van dienst had. Je kan ook plat stellen dat je gewoon goede vriendjes met de ambtenarij moest zijn. Resultaat; patjepeeërs die elkaar de hand boven het hoofd hielden en vooral bezig waren om zichzelf te verrijken terwijl ze de stad met cultuur verrijkten. De gemeente heeft te vaak op het verkeerde paard gewed. Op zo’n manier wordt cultuur natuurlijk een dure grap.

Wil je voorbeelden:

Laten we beginnen met de, al in eerdere columns door mij aangehaalde, zaak van Fons Burger.  Nadat die het pand van de Arena op de West Kruiskade voor het symbolische bedrag van 1 gulden van de gemeente kocht, richtte onze Fons Nighttown op, om het pand later voor een paar miljoen weer aan de gemeente terug te verkopen.

De eerste directeur van Waterfront verdween naar de Antillen met medeneming van een paar ton, nadat een regelrechte opstand onder het personeel hem dwong te vertrekken. Hij probeerde daarna de schuld af te schuiven op een paar personeelsleden en vrijwilligers. En dat was hem nog bijna gelukt ook.

Nighttown droeg geen pensioenpremies af en dat geld verdween waarschijnlijk ook in iemand zijn zak. Resultaat; podium failliet verklaard.

Nadat Watt en Waterfront gefuseerd waren verdween er minimaal één keer een bedrag van 15.000 euro uit de kluis. De directie stelde niet eens een onderzoek in. Het is dus niet moeilijk te raden waar de schuldigen zich bevonden. Er gaan al langer geruchten dat de verbouwing, die nodig was om de geluidshinder tegen te gaan, niet de echte (of enige) reden was dat Watt failliet ging.

De Nieuwe Oogst kreeg het voor elkaar in het eerste half jaar van zijn bestaan zes ton verlies te lijden. Misschien is het raadzaam eens uit te laten zoeken hoe ze dat nou in godsnaam voor elkaar hebben gekregen en of er geen geld weggelekt is.

Als de zaken niet gaan zoals je graag zou willen moet je doorpakken en de problemen aanpakken. Dat doet de gemeente niet; die trekt zich liever terug met als smoes dat ze zich niet met interne problematiek van zelfstandige stichtingen mag bemoeien. Maar die stichtingen zijn 100% afhankelijk van subsidie; waarom mag de gemeente dan niet op zijn minst van ze eisen dat er een goed bestuur en een goede, niet corrupte, directie aangesteld wordt?

Nu was niet alles altijd kommer en kwel, want het ging (en gaat) al  een hele tijd goed met bepaalde podia: De Baroeg doet het al jaren goed. Dat komt m.i. vooral omdat die tent zich altijd duidelijk geprofileerd heeft als podium voor metal en later ook punk. Daar trek je een hondstrouw publiek mee dat altijd blijft komen.

De Vlerk heeft ondanks de vele (gedwongen) verhuizingen destijds een heel mooie naam voor zichzelf opgebouwd. Het was klein maar fijn. Totdat er een ambtenaar van dKC afscheid ging nemen en als afscheidscadeau Waterfront cadeau deed aan de stad. Dat ging na een turbulente start nog best een hele tijd goed, maar net niet goed genoeg. Er moest steeds teveel geld bij naar de zin van de gemeente. Daarna drukte Tricky Dickie een fusie met Watt erdoor en verdwenen uiteindelijk beide podia.

Maar daarvoor heeft Nighttown het ook lange tijd goed gedaan tot die affaire met die premie afdracht..

Al met al heeft de gemeente met bovengenoemde zaken genoeg aanleiding (en excuses) gevonden om een geheel andere, nieuwe wind te laten waaien. De VVD heeft de cultuur nu onder zijn hoede genomen. Nu worden alleen de winnaars (de A-merken) nog ondersteund. Dat zijn natuurlijk tegelijk ook de instellingen waar VVD bestuurders hun vriendjes hebben zitten. (Ga je mee naar de öpera, kerel?) En verder houdt het in dat de markt het werk moet doen, zoals altijd bij de liberalen. Helaas kijken private investeerders na het Watt debacle wel link uit voordat ze een poppodium gaan openen. Iets anders dan de zoveelste supercommerciële dancetent zit er mooi niet in.

Maar als het niet rechtsom kan, dan kunnen ze er ook een andere draai aan geven. Want we kunnen toch ook gewoon de hele sector de nek omdraaien? Er zijn geruchten dat er plannen zijn om de cultuur van Rotterdam en Den Haag te laten fuseren. Rotterdam krijgt dan de grote festivals en eendaagse evenementen en Den Haag de popcultuur. In de Hofstad staat al een grote poptempel die niet genoeg publiek trekt (Het Paard van Troje) en er is al een leuk circuit van kleinere tenten en muziekcafés. Daarbij is er ook een metroverbinding tussen de twee steden aangelegd waar ’s avonds en in het weekend te weinig gebruik van wordt gemaakt. Klinkt belachelijk hè? Maar het klinkt ook als de gedachtegang die van ambtenaren, en ook zeker van VVD bestuurders, kan komen.

Er lopen intussen plenty mensen rond met goede ideeën over hoe het wel kan. Maar die hebben (meestal) én geen geld én geen vriendjes op het stadhuis zitten.

En last but not least is het ook ronduit raar dat organisaties als de Popunie en SBAW opgedoekt zouden worden terwijl het juist deze instellingen zijn die mensen met goede ideeën, maar zonder geld, op weg kunnen helpen om iets goeds voor de popcultuur te verwezenlijken.

P.s. maar vergeet niet dat het hier om een advies gaat: de gemeente kan dit ook nog naast zich neerleggen. Ik wens, een beetje tegen beter weten in, wethoudster Laan veel wijsheid toe..

Lees hier hoe het afliep met het advies van de RRKC

Oudere columns over het Rotterdamse popbeleid:

Rotterdam verdient ruimte voor popmuziek

Watt verdient Rotterdam nu eigenlijk?

Advertenties

7 Comments

  1. Grappig in dit verband dat mij net is ingefluisterd dat ze bij bijvoorbeeld De Nieuwe Oogst de free-lancers niet, te laat óf veel te weinig uitbetalen. Het lijkt er op dat ze wachten met uitbetaling totdat De Nieuwe Oogst niet meer bestaat. Dan kan iedereen naar zijn of haar centen fluiten. Niet denkbeeldig dat daar een of andere klootzak zijn zakken loopt te vullen. Het lijkt me voor een gezonde popcultuur in Rotterdam in de eerste plaats van belang dit soort ratten op te sporen, aan de schandpaal te nagelen en uit het popcircuit te verwijderen. Kunnen we daarna uithuilen en schoon opnieuw beginnen.

  2. Ik liep vorig weekend over de Kruiskade en keek eens naar binnen (voor zover dat kon) bij Nighttown, dieptriest is het verval van de westerse cultuur zo overduidelijk te zien op een plaats waar zo’n groot deel van je verleden zich heeft afgespeeld.. Ook de Vlerk is toen begonnen in het gekraakte Arena (dat was mijn breekijzer trouwens die ik nooit heb teruggehad, Sira en Louise), nadat het vervolg op Eksit door de gemeente was kapot gemaakt. Niet bij naam, die kwam pas toen dansschool de Klerk de vervanger werd.. (Kareltje Dops zei toen: de “Klerk”, ze kunnen het beter de “Vlerk” noemen..), maar wel de mensen. Echt zielig, hoe politiek en persoonlijk gewin een hele jeugd en kunst cultuur kan wegvagen! Wat moeten wij hieraan gaan doen Leen, ik heb er gewoon geen zin meer in, ja een keertje gratis optreden misschien maar verder, pff.. It’s over. Dood aan de politiek en de consumptie mediocratie!

  3. Dat het slecht gaat met de sector is een feit alleen is er geen duidelijk antwoord wat zich openbaart. Wat elke keer terug komt is een ambtenaar met een of fantastisch idee (eerst idd waterfront, daarna De nieuwe oogst en nu weer het olie domme idee te fuseren met Den Haag: wat een enorme kapitaal vernietiging) enz… Wordt het niet eens tijd dat de vak mensen die rotterdam reik is de politiek ingaan. Natuurlijk moeten de veelvreters van subsidie aangepakt worden. Kan wel helpen een lijstje te maken. En daar zullen wat verassende namen op komen. Maar een gezonde sector begint en eindigt met een goede leiding. Rotterdammers met een hart voor de stad.. overigens het pand is en een goede staat (WATT) en staat op nominatie overgenomen te worden door chinese ondernemers…..

  4. Tsja, Rotturdam, poppodia, gemeente, geld en een continuing story. Het blijft behelpen kwa popbeleid, frauderende patjepeers en schimmige financieele konstrukties tussen privepersonen, stichtingen of horekaffers. Toch geen verbazing dat een gemeente daarin geen trek meer heeft, alhoewel ze er nu wel erg makkelijk mee wegkomen kwa visie of beleid. Plus, er zijn genoeg goeddraaiende clubs die ook een deel der popkultuur zijn. Al dat ach en wee roepen terwijl iedereen belangen heeft, die verdedigd or worse… Denk dat er idd wel behoefte is aan een groot podium voor zowel dance als bandjes, maar wel een maatje groter kwa budget/aanbod, management en visie dan de huidige ideeen of plannen.

  5. Volstrekt onjuist dat ik het pand voor 1 gulden heb gekocht (ca 2.000.000 is juist). Tevens onjuist dat de gemeente het terug heeft gekocht. Het pand is uiteindelijk tegen de toen reeele marktwaarde aan een derde verkocht. Helaas. Ik had het eerder onder de marktwaarde aan de gemeente aangeboden. Als die toen ja had gezegd had Nighttown nu nog bestaan.
    In een alinea dus twee aperte onjuistheden.

    Verder lof voor je poging om de popmuziek te redden voor onze stad.

    • Hmm was het een urban myth? Ik heb die info niet uit één bron, maar uit meerdere.
      Enne voordat de volgende mythe gestalte krijgt..Hoe zit het met het pand van Worm?

  6. Bij mijn weten heeft Burger Nighttown ooit voor de helft van de marktwaarde gekocht (2 miljoen zal dan wel juist zijn), terwijl de gemeente garant stond voor een huurtijd van minimaal 15 jaar. (waardoor hij dus de hypotheek makkelijk kon krijgen/betalen en de rest in zijn zak stoppen). Die “derde” aan wie hij het toen heeft verkocht was trouwens ook een BV-tje van hem, vertelde ooit iemand mij, waardoor hij van de winst weer nieuwe panden kon kopen. Verder is er nauwelijks onderhoud gepleegd aan de Nighttownloodsen en huizen, waar het pand uit bestaat, terwijl er toch ruim een kwart miljoen euries huur betaald werd per jaar.


One Trackback/Pingback

  1. […] heeft verkocht. Met de huidige prijzen van onroerend goed moet dat dus een koopje zijn. (N.B. lees hier het commentaar van Mr Burger op een van mijn andere blogs…hij verdient echt niet zoveel geld […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: